De Kleine Giraf

Nieuws

06.09.2017
(Ge)Zin in verbinding, een training voor ouders en kinderen tijdens de herfstvakantie van 14 t/m 16 oktober
Lees meer »

04.01.2016
Verbindend Communiceren in je Werk, 19 en 20 februari deel 1 in Arnhem
Lees meer »

04.01.2016
Omgaan met Boosheid, 16 januari Arnhem
Lees meer »

01.07.2015
Cursus “Empathisch luisteren naar kinderen”, 24 maart 2015 in Hengelo
Lees meer »

01.07.2015
Introducing Giraffes and Jackals 14th February 2015, Enschede
Lees meer »

01.07.2015
Verbindend communiceren met je kind, Arnhem
Lees meer »

01.07.2015
Persbericht 28-01-'15: Kinderen helpen om zelf hun ruzies op te lossen.
Lees meer »

01.07.2015
Hoe om te gaan met je ouders? (En zij met jou), cursus start 8 jan 2015 in Apeldoorn
Lees meer »

01.07.2015
Introductiecursus Verbindend Communiceren, Hoogvliet. Start 21 nov 2014
Lees meer »

01.07.2015
Vrijdag 21 november 2014 Verbindend Communiceren voor Centrum v Jeugd en Gezin
Lees meer »

Geweldloze Communicatie is de basis van al ons werk.
 

Uitgangspunten

Richtinggevend voor Verbindend / Geweldloos Communiceren is het besef dat alles wat mensen zeggen of doen, voortkomt uit behoeften. Onder behoeften verstaan we universele levenskwaliteiten, die voor alle mensen herkenbaar zijn zoals bijvoorbeeld: gehoord worden, iets betekenen (voor anderen), gelijkwaardigheid, verbinding en beweging.
Meningsverschillen en ruzies ontstaan gewoonlijk over de  manier waarop we onze behoeften willen vervullen. Als we kunnen zien om welke behoeften het de ander en onszelf gaat, ontstaat er begrip en respect. We herkennen immers de behoeften van de ander en de ander herkent behoeften, die voor ons van belang zijn. Op dat moment kan er verbinding ontstaan en is er ruimte. In die ruimte zijn er oplossingen mogelijk, waar eerder niet aan gedacht werd.   

We zetten het gereedschap van Verbindend Communiceren in met de volgende intentie: Mensen ondersteunen om respectvol met kinderen, jongeren, volwassenen en met zichzelf om te gaan.  Daarbij richten we ons op de volgende vragen:
- Wat leeft er in mij?
- Wat leeft er in jou?
- Hoe vinden we oplossingen, die passen bij wat voor ons beiden belangrijk is?
 

Model van Verbindende Communicatie

  1. Waarneming: benoemen van de gebeurtenis.
  2. Gevoelens: zeggen wat je voelt.
  3. Behoeften: (h)erkennen van je behoeften.
  4. Een verzoek: een open vraag aan een ander om je behoefte te vervullen.

Deze vier basisstappen van Verbindende Communicatie zorgen voor helderheid en rust.

Beroepskrachten, ouders en kinderen kunnen het gebruiken om:

  • duidelijk te krijgen wat er bij henzelf speelt, bijvoorbeeld bij enthousiasme of een conflict
  • hun zienswijze en gevoelens helder te uiten naar anderen
  • te horen waar het de ander om gaat, ook als de boodschap emotioneel geladen is.
  • oplossingen te vinden, die recht doen aan ieders behoeften.